۶

دسته‌بندی نشده

ورزشکار جوان سقزی مسیر ۶۰ کیلومتری بانه تا سقز را دوید

مهر ۱۲, ۱۳۹۲ در ۲:۵۳ بعد از ظهر توسط

 به
گزارش خبرنگار سقز نیوز ، سلیمان ملکی که دارای سی سال سن و کارشناس تربیت بدنی
است ، صبح امروز دوازدهم مهر ماه سال ۹۲ در اقدامی ورزشی مسیر ۶۰ کیلومتری شهرستان
بانه تا میدان انقلاب شهر سقز را در پنج ساعت و ۵ دقیقه و بدون وقفه دوید .

این جوان سقزی که ۲۰ سال است
ورزش می کند و هم اکنون مربی رشته ورزشی کونگ فو تو آ در این شهرستان است ، هدف از
این حرکت ورزشی را تشویق جوانان به برنامه های ورزشی ذکر کرد و گفت : ورزش بهترین
وسیله برای سلامتی وجود و آرامش افراد است و من به عنوان یک کارشناس ورزشی همه
مردم به ویژه جوانان را در هفته به چند بار حرکات ورزشی که خود آنان به آن علاقمند
هستند توصیه می کنم .

ملکی در ادامه اظهار داشت :
امروز که اعتیاد در کمین جوانان ماست ، ورزش و روی آوردن جوانان به مکان های ورزشی
می تواند آنان را از این بلای خانمانسوز دور کند .

وی همچنین گفت : تاکنون کسی
در این شهرستان این مسیر را با دو نه پیموده است و من با افتخار تمام  توانستم این مسیر ۶۰ کیلومتری را پیموده تا
افتخاری برای شهرم کسب کنم .

سلیمان ملکی افزود : در چند
سال گذشته نیز موفق به دویدن مسیر ۳۵ کیلومتری سقز تا بوکان شده ام .

وی در مورد دویدن نیز توصیه
هایی دارد که متن آن به شرح زیر است .

اگر دویدن طبق روال و برنامه
منظمی باشد فواید زیادی را به هم راه دارد. بعضی از افراد این ورزش را تنها برای تفریح
انجام می دهند ولی افرادی که فواید دویدن را به درستی می دانند به طور حرفه ای آن را
دنبال می کنند. از جمله ی آنها می توان به کم کردن وزن، سلامت روح، استحکام استخوان
ها، شادابی و نشاط که باعث ایجاد روابط اجتماعی بهتر می شود، اشاره کرد.

اگر قصد کم کردن وزن خود را دارید،
دویدن گامی است بزرگ برای رسیدن به وزن ایده آلتان، ضمن اینکه با دویدن شما می توانید
سرعت فعالیت های عادی خود را نسبت به افراد دیگر افزایش دهید.

از آنجایی که این ورزش نیاز به
انرژی زیادی دارد، عاملی است تا بدن برای تأمین این انرژی کالری زیادی بسوازند، کالری
که بدن در هنگام دویدن می سوزاند، مسلما” از ورزش های دیگر مثل راه رفتن و یوگا
بیشتر است. فرمول اصلی کاهش وزن سوزاندن و مصرف مقدار کالری بیشتر از کالری دریافتی
است که به بدن رسیده است.

در هنگام ورزش و فعالیت های اضافی
بدن کالری اضافی را می سوزاند و برای تأمین کالری مورد نیاز مجبور به استفاده از چربی
های زائد می شود. برای کم کردن ۵/۰ کیلو گرم از وزن باید ۳۵۰۰ کالری سوزانده شود که
با احتساب نیاز کالری روزانه بدن برای فعالیت های عادی، باید ۵۰۰ کالری اضافه تر سوزانده
شود، خیلی از ورزشکاران حرفه ای براحتی این کالری را در کمتر از یک ساعت می سوزانند.
میزان مصرف کالری به هنگام این ورزش بستگی به وزن، شدت و سرعت دو و عملکرد خود دونده
دارد.

دویدن با تعادل فشار خون باعث
عملکرد بهتر شریان ها نیز می شود. در این هنگام شریان ها انبساط بیشتری پیدا کرده و
جریان خون روان تر می شود، بنابراین با دویدن نه تنها بدنی متناسب خواهید داشت بلکه
احتمال وقوع سکته قلبی کاهش و سلامت جسم و روح خود را نیز تضمین می کنید.

دویدن از طریق تقویت استخوان
ها و ماهیچه ها سرعت سیر پیری را کاهش می دهد، استخوانها و ماهیچه ها برای پاسخ دهی
به حرکات تند ورزشی تقویت می شوند. در مقابل استخوانها و ماهیچه های افرادی که فعالیت
روزانه آنها بیشتر نشسته انجام میشود، ضعیف است. در این افراد استعداد ابتلا به پوکی
استخوان بیشتر است. در مقابل استخوان بندی ورزشکاران قوی است و با گذشت سن، کم تر تحلیل
می روند.

دویدن تأثیر زیادی در حفظ و تقویت
سلامت روح و روان انسان دارد. طبق آمار بیشتر دونده های ورزشکار دارای روحیه ای شاد
و صبوری در مقابل سیر زندگی هستند. موقع دویدن هورمونی به نام اندورفین ترشح می شود
که باعث نشاط و شادابی می شود. یکی دیگر از تأثیرات این ورزش کاهش استرس است و یکی
از علتهای اصلی آن این است که فرد دونده باید کاملا حواسش به مهارت انجام دو باشد و
خود به خود از افکار روزانه مانند خانواده، کار و … خارج می شود و به این صورت است
که شادابی و سرزندگی جایگزین افسردگی می شود.

شاید خیلی عجیب باشد که دویدن
روی افزایش مهارت کنترل و هماهنگی نیز موثر است چرا که هنگام دویدن بروی بعضی از جاده
های غیر آسفالت دونده باید تمام حواس و کنترل خود را حفظ کند تا احیانا با موانعی همچون
سنگ، ریشه های درختان و … برخورد نکند و این خود مهارت خاص نیاز دارد. حتی دونده
های حرفه ای در مسیر های صاف و خط کشی شده باید کاملا تمرکز داشته باشند که از مسیر
خارج نشوند .

saqqez-news.blogfa.com

سقز
نیوز

+

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    on مهر ۱۴, ۱۳۹۲ - پاسخ

    آفرین به این همت بلند .

  2. ناشناس

    on مهر ۱۴, ۱۳۹۲ - پاسخ

    آفرین به این همت بلند .

  3. ناشناس

    on مهر ۱۴, ۱۳۹۲ - پاسخ

    آفرین به این ورزشکار با اخلاق شهرمان

  4. ناشناس

    on مهر ۱۴, ۱۳۹۲ - پاسخ

    آفرین به این ورزشکار با اخلاق شهرمان

  5. ناشناس

    on مهر ۲۴, ۱۳۹۲ - پاسخ

    خسته نباشی ورزشکار .

  6. ناشناس

    on مهر ۲۴, ۱۳۹۲ - پاسخ

    خسته نباشی ورزشکار .

پاسخ دهید